escort balikesir escort bayan eskişehir escort izmit escort bayan tekirdağ escort bayan bursa escort ankara bayan

Tutan bir dizide, başarı kim/kimlerde?

Dizi Magazin, Editörden 08 Ocak 2015

Örnekleme : Paramparça dizisi.

Yeterli reyting alamadığı için yayından kaldırılan dizilerdeki sorumluları incelediğim yazıdan sonra şimdi de, tutmuş olan dizilerdeki başarı sahibinin kim/kimler olduğunu inceledim; sizlere sunuyorum.

Örneği de, son tutmuş dizi olan “Paramparça”dan vereceğim.

Reyting Sisteminde mi?

Reyting Sistemi, daha önceki ölçüm kurumu zamanında denek listesinin yapımcılara servis edilmesi yüzünden suistimallere açık bir sistem olarak görülmektedir. 2000 deneğin 70 milyon izleyicinin tercihlerini yansıtmayacağı  da düşünülür. 2014 yılı başından itiraben, 200 binin altında nüfusu olan yerlerin de reyting sistemine dahil ediliyor olmasıyla giderek gerçek izleyici profilinden uzaklaşıldığı, dolayısıyla gerçekleri yansıtmadığı da söylenir.

Ama o zaman, örneğimizdeki “Paramparça”nın, yılların anlı şanlı “Karadayı”sının belini büktüğüne, hatta günlerinde birinci çıkan “Kiraz Mevsimi”, “O Hayat Benim”, “Karagül”, “Kurtlar Vadisi”, “Güzel Köylü”, “Ertuğrul/Diriliş” ve “Kaderimin Yazıldığı Gün” ..gibi dizilerin tamamını solladığına da inanmamamız gerekmez mi?

Reyting Sistemi’ni kendinizce test etmek için, karşılaştığınız eşe dosta, konu komşuya, gence yaşlıya, fakire zengine … v.s ne izlediğini sorun; inanın sonuç reyting listesinden farklı olmayacaktır. Ama, hep bir kafada olanların bir arada olduğu bir ortamda, örneğin “entel kafe”de bu testi yapmaya kalkarsanız sonuç çok farklı (hatta birinci program olarak “belgesel” bile) çıkabilir.

Düşülen diğer bir hata da, bu testi sanal alemde yazılanlara bakarak yapmaktır. Şöyleki: bir dizide en az (yan rollerle beraber) 50 oyuncu, 50 kamera arkası çalışanı olur; öte yandan en az 50 kişi yapım firması çalışanı ve yayınlanan kanalın o dizide “tuzu” bulunan en az 100 kişi vardır. Bunların 10 kişilik aile, (çok daha fazladır ama) 10 kişilik de arkadaş çevresi olduğunu düşünürsek, 250 x (10+10) =  5.000 kişi eder. Sadece bu 5 bin kişi, internetten dizi hakkında olumlu bir tweet atsa dizi bir anda TT (trend topic) olur. Öbür taraftan zaten, yayından kaldırılan diziyi bile en az 100.000 kişi izlemiştir; onların arasından internet kullanabilenler “dizimizi kaldırmayın” diye tweet atsalar sanal alem “yıkılır”. Bir de unutmamak gerekir ki, sanal alemde “yumurta kafalar” gibi birçok hayali işler cirit atmaktadır.

Kısaca söylemek gerekirse, reyting sistemindeki değişiklikler her ne olursa olsun, seyircinin tercihi neyse reyting listesinde de o çıkar.

Oyuncuda mı?

Oyuncu, kamera karşısında senaryoda kendisine verilen karakter gibi davranabilen kişidir. Önemli olan, “cast” yapılırken dizi projesindeki karaktere uygun oyuncu seçebilmektir. Burada oyuncunun yapacağı pek bir şey yoktur. “Cast” yanlışsa, oyuncu (ne kadar başarılı bir aktör/artist olsa bile) o rolde izleyici gözünde inandırıcı olamaz.

Oyuncunun, dizinin seyredilmesine katkısı “popüler” oluşuyla doğru orantılıdır; hayran kitlesi geniş olan oyuncuların dizileri “reyting savaşına” 1-0 galip başlarlar. Ancak, proje iyi değilse reytingi azalarak devam eder.

Öbür yandan, fazla kişiden oluşmayan ama “internet bağımlısı” hayran kitlesine sahip oyuncunun dizisi ise, sanal alemde ses getirmesine rağmen reytinglerde sürünür.

Örneğimizdeki “Paramparça” dizisinin başrol oyuncusu Nurgül Yeşilçay’a bakarsak:

“Asmalı Konak” ve “Melekler Adası” gibi uzun soluklu işlerde rol aldıktan sonra 2011’de oynadığı “Sensiz Olmaz” dizisinin başlamasıyla bitmesi bir olmuştu. 2012’de oynadığı “Sultan” dizisi ise iyi başlamış ama giderek reyting kaybederek yayından kaldırılmıştı. 2013’de oynadığı “Bebek İşi” dizisi ise daha kötü bir sonuç almıştı. Son olarak 2014’de Engin Altan Düzyatan ile oynadığı “Cinayet” isimli dizi de, sadece 5 bölüm yayınlanıp kaldırılmıştı.

Buradan da  anlaşılan odur ki, Nurgül Yeşilçay çok iyi bir oyuncudur ama proje ve “cast” uygun olmadığında dizisi reyting alamamaktadır.

Yönetmende mi?

Yönetmenin başarı veya başarısızlığı üstlendiği işler, aynı zamanda senarist olduğu sinema filmleridir. Dizilerde ise, yönetmenin dizilerin geneline, dolayısıyle reytinge büyük bir etkisi olmaz. Zaten, örneğimizdeki “Paramparça”da olduğu gibi,  iyi projelerin başına iyi yönetmenler getirilir. Proje iyiyse, kamera önü ve arkasındaki herkes gibi yönetmen de başarılı görülür.

Yönetmen iyiyi daha iyi yapabilen kişidir. Ancak,  bir çok kötü giden dizinin yönetmeni değiştirdiği halde dizinin batmaktan kurtulamadığı örnekleri görürüyoruz, duyuyoruz.

Merhum Osman Yağmurdereli’nin bir sözü vardır: “İyi bir projeyi bir yönetmen kötü hale getiremez; ancak kötü bir projeyi iyi bir yönetmen bile “iyi” bir iş haline getiremez.

Senaristte mi?

Örneğimizdeki “Paramparça”nın senaristine bakarsak:

2006’de senaryo ekibinde olduğu “Binbirgece” üç sene iş yaptıktan sonra 2009’daki “Güldünya” 5. bölümde yayından kalkmıştı. 2011’deki “Aşk ve Ceza” iki sene iş yaptıktan sonra  2012’deki “Ağır Roman Yeni Dünya” 10. bölümde yayından kaldırılmıştı.

Bu “bir boş bir dolu” giden istikrarsızlığın nedeni de, şu temel sorundan kaynaklanmaktadır:

Gülse Birsel gibi bir elin parmağını geçmeyecek sayıda senaristin haricindekilerin, hazırladıkları dizi projesi ve o projeye bağlı olarak yazdıkları senaryonun, yapımcı veya kanal tarafından değişmeden çekime alınması imkansızdır. Mutlaka birçok unsur sokulur-çıkartılır; yazım aşamasında defalarca müdahale edilir. Dizi yürürken bile senaryo ve hatta hikaye bile değiştirilebilir. Senarist de, parayı ödeyen “yapımcı” ve nihai alıcı olan “kanal”ın istekleri doğrultusunda projesini oluşturur, senaryosunu yazar; bu nedenle, dizinin reyting alamamasında olduğu gibi almasında da büyük bir pay sahibi olamaz.

 

Yapımcıda mı?

 

Yapımcı, bu projeye para yatıran, risk alan kişidir. Dizinin yayından kaldırılması halinde en çok zarar görecek ve zor durumda kalacak kişidir; o yüzden öncelikle, bir dizinin tutup tutmayacağını  bilebilmek zorundadır.

Yapımcı,  önüne gelen projeler içinde tutacağına emin olduğu projenin eksikliklerini saptar, bununla ilgili olarak senariste hikayesini ve senaryosunu revize etme yolunu gösterir. İş revize olduktan sonra karakterlere en uygun oyuncuları arar bulur ve olabilecek en doğru “cast”ı hazırlar.

Kısaca söylemek gerekirse yapımcı, dizi projesini her aşamada derleyen toparlayan ve reyting alabilecek hale getiren kişidir. Dizinin günahı ve sevabı da hep yapımcınındır.

Örneğimizdeki “Paramparça”nın yapımcısı Endemol, iyi senaristlerle, iyi yönetmenlerle ve iyi oyuncularla çalışan yabancı ortaklı güçlü ve profesyönel bir ekipten oluşmaktadır; dolayısiyle de işi iyi bilmektedirler ve başarılı da olmaktadırlar.

Kanalda mı?

Kanal, yapımcılardan gelen projeleri inceleyip, reyting yapacağına inandıklarını masaya yatırılar, yapımcıya gerek gördükleri ekleme-çıkarmaları önerirler. Yapımcıdan gelen projenin son halini en ince detaylarına kadar incelerler ve sonunda projenin gerçekten reyting yapacağına inandıkları bir dizi haline geldiğine ikna olurlarsa, okeylerler. Kanal, bunu yaparken neyin tutacağını neyin tutmayacağını iyi bilen bir ekip halinde çalışmalıdır; aksi takdirde iş şansa kalır; ancak dizi yayınlanmaya başladığında işin iyi veya kötü olduğu ortaya çıkar.

Örneğimizdeki “Paramparça”yı yayınlayan Star TV’ye bakarsak:

“Paramparça”dan başka, “Kaderimin Yazıldığı Gün”, “Med Cezir”, “Güzel Köylü” ile prime-time’da iyi işler yaptığı gibi, günlük dizilerde de başarısını sürdürüyor.

Star Tv, başka bir kanala önerildiği halde beğenilmeyen “Paramparça”yı ekranlarına taşıyarak, bu işi gerçekten bildiğini ispat etmiştir. Dolayısıyla da başarının en büyük sahibidir.

Her yapımcı ve kanalın bir dizinin tutup tutmayacağını bilmesi gerekir; yoksa sonuç hüsran olur.

Benden söylemesi

Dizi Profesörü

loading...

loading...


Yorumlar
tekirdag escort ankara escort escort samsun escort bursa mugla escort

Yazıya 3 yorum yapılmış.

kanola 09 Ocak 2015

bence şahsi fikrimdir..
kesinlikle senaryolarda sorun! tabi oyuncuların
ışıklarının tutmaması da bir sebep olabilir ama
en çok senaryoların samimiyetsizliği diye düşünğüyorum
nerde o eski yılan hikayesi;beyaz gelincik v.s diziler
nerede şimdiki tutarsız diziler

dizi profesörü 09 Ocak 2015

Sayın “kanola”,

Sorunun “senaryo”larda olduğu konusunda sizinle hemfikirim. Ama (askerde, kaza yapmış tanka ceza verildiği gibi) “senaryo”nun kendisi bir birey olmadığı için suçlayamayız. Sorumlu olan, o senaryoyu senaristin yazdığı haline müdahale ederek ucube haline getiren “yapımcı” ve “kanal yetkilisi”dir. Bunun tersi olarak iyi hale getirmeleri helinde de yine “yapımcı” ve “kanal yetkilisi”nin başarısı söz konusudur.

Yorumunuz için teşekkür eder hayırlı günler dilerim.

elike 16 Ocak 2015

Dizinin başarısı kesinlikle oyuncularla alakalı bir durum.Ama bu dizinin tutmasındaki en büyük etken tek kelime ile Erkan Petekkaya.Bu gerçeği kimse gözardı etmesin lütfen.Bence şu anda en iyi Jön kendisi.Rolünün hakkını inanılmaz veren bir oyuncu.Daha tanıtım fragmanını izlerken Erkan varsa bu dizi kesin tutar demiştim.

kaçak iddaa siteleri film izle güvenilir casino siteleri bahis siteleri iddaa siteleri Sayfa da47 sorgu var. 5,233 saniyede yüklendi.
bahis siteleri