escort balikesir escort bayan eskişehir escort izmit escort bayan tekirdağ escort bayan bursa escort ankara bayan kaçak bahis rokettube konya escort istanbul escort escort bayan şişli escort ataköy escort avcılar escort
kartal escort

Cast Direktörü Asiye Kocaman ile Özel Röportaj

as1

Furkan Söğüt – Televizyon Dizisi
https://twitter.com/furkansogut

Ekranda ve beyazperde’de gördüğümüz bir çok dizi ve filmin bir cast’tan oluştuğunu hepimiz biliyoruz. Bir projenin en önemli etkenlerinden biri iyi bir cast’tır. Her projede birbirine uyum sağlayan oyuncuları ve karakterleri canlandıracak aktör ve aktristleri bir araya getiren kişiye cast direktörü deriz. Şimdiye kadar önemli projelerde cast direktör olarak görev almış olan Asiye Kocaman ile yaptığımız özel röportajı sizlerle paylaşıyoruz.

Asiye hanım dilerseniz sizi tanımayanlar için kendinizden biraz bahsedebilir misiniz?

– 1966 da Manisa da doğdum. İstanbul Üniversitesi Sosyal Antropoloji bölümü mezunuyum. Bu sektörde çalışmaya başlamadan önce bir araştırma şirketinde çalıştım.

Küçüklüğünüzden beri cast direktörü olma hayalleriniz var mıydı?

– Benim meslek hayalleri kurduğum ve hatta sektörde çalışmaya başladığımda Türkiye’de “Cast Direktörlüğü” diye bir meslek henüz yoktu. Birçok kız çocuğunki gibi hayalim öğretmen olmaktı.

Cast direktörlüğüne nasıl başladınız?

– Hayallerimde bile olmayan bu sektörle ilk tanışmam 1988’de, sektöre dönem dönem kostüm diken babam “Sinan usta” sayesinde oldu. Babam “Reklamlar” adlı TV reklamları yapımcılığı yapan şirketin sahibi Suat Kapkı’yla tanıştırdı ve orda işe başladım. Başlayış o başlayış… Önce prodüksiyon ekibinde başladım. Kostüm, mekan, sanat vb sizin anlayacağınız bir yapımın bir çok aşamasında çalıştım. İşin mutfağından başlamanın bana katkısı çok büyüktür. Ama buradaki çalışma sürecimin son iki senesinde ağırlıkla cast yapmaya başladım. 1992 yılında ise “Filma-cass” yapım firmasında göreve başladım. Ve, Ömer Vargı “sen artık sadece cast yapacaksın” dedi ve hala yapmaktayım. Bu arada şunu da belirtmekte fayda var, o sırada sektörde “Casting direktör” lük diye bir meslek yoktu. Bu mesleğin Türkiye’deki İlk örneklerinden sayılırım. Reklam dışında sinema ve dizi castı ile burada tanıştım. Bugüne kadar birçok yapımcı ve yerli- yabancı yönetmenle çalıştım.

Asiye Kocaman Cast Ajansı’nı kurmak fikri ne zaman ortaya çıktı?

– 2004 de  artık “Casting direktör” olarak bağımsız çalışmaya başladım. Sadece bir yapımcının değil birkaç yapım şirketinin casting direktörlüğünü yürütmeye başladım. Böylece Asiye Kocaman Casting kurumsal olarak da hayata başlamış oldu. İlk yıllar yine reklam filmleri ağırlıklı çalışmalar devam etti. Arkasından menajerlik başladı. Şimdi ekibimle beraber, tv dizi Casting direktörlüğü ve menajerlik olarak devam ediyoruz. Ve tabi ki reklam ve sinema da devam ediyor.

asg

Aramızda bilmeyenler vardır belki. Cast direktörü tam olarak ne iş yapar?

– Bir reklam, dizi veya sinema filmlerinde hikaye ve senaryo birincil öneme sahiptir. İkinci olarak ise bu hikaye ve senaryoya hayat verecek karakterleri canlandıracak oyuncuların seçimidir. Hangi oyuncu hangi rolü en iyi yapar, roller arasındaki hikaye ilişkisi en gerçekçi hangi oyuncular topluluğuyla ortaya çıkar vb. Yani öyle bir kadro kuracaksınız ki izleyenler gerçek sanacak. Hikayeyi çok iyi özümseyeceksiniz, teklif götürdüğünüz oyunculara rol karakterlerini, hikayeyi anlatacak, sevdirecek, benimsetecek, içine girmelerini sağlayacaksınız, önerdiğiniz oyuncuları nedenleri niçinleri ile yapımcıya yönetmene senariste sunacaksınız, onları ikna edeceksiniz, gerekirse elinizi taşın altına koyup savaşacaksınız. Önce siz inanacaksınız sonra diğerlerini ikna edeceksiniz. İşte “Casting direktör” böyle bir oyuncu kadrosunu oluşturana denir.

Sizin için ideal bir cast direktörü hangi özelliklere sahip olmalı?

– Öncelikle işinizi severek yapacaksınız, her işte olduğu gibi. Gerek piyasada iş yapan oyuncuları, gerekse henüz piyasada tanınmamış oyuncuları çok iyi tanıyıp, takip edeceksiniz. Oyun güçlerinden, karakterlerine kadar her şeylerini iyi bileceksiniz. İnsan psikolojisinden iyi anlayacaksınız, hatta oyuncuyu hem kendisine, hem yapımcı, yönetmen ve senariste, kendinden daha iyi anlatabileceksiniz, inisiyatif alacaksınız ve bunları gerek yaptığınız deneme çekimleri ile gerekse iş gerçekleştiğinde herkese ve kendinize ispatlayacaksınız.. Sabırlı, hoşgörülü ve pozitif olacaksınız ve bunlar içinde çok çalışacaksınız.

Her mesleğin pozitif ve negatif yönleri vardır mutlaka. Cast direktörlük için bunlar tam olarak nelerdir?

– Yaptığınız çalışmanın milyonlar önüne çıkması ve beğeni aldığında yaşadığınız keyif bu işin pozitif yönüdür. Negatif demesek de zorlu yönü ise insanlarla uğraşıyor olmaktır. Sizin dışınızda herkesin psikolojisi, talepleri, mutlu oldukları şeyler, mutsuz oldukları şeyler hep değişkendir. Sizin her insana göre yöntemler bulmanız psikolog gibi çalışmanız gerekir ve işte bu biraz yorucudur.

Sokakta gördüğünüz kişilere “şu diziye uyar” dediğiniz ve ajansınıza kayıt olması için davet ettiğiniz oldu mu hiç?

– Olmaz mı? Özellikle yeni bir iş geldiğinde beyin tarama yapmaya başlar. Önemli olan role uygun insanı bulabilmektir. Biz her şeye ihtiyaç duyarız. Uzun, kısa, güzel, çirkin, zayıf, şişman, mavi gözlü zenci…! Bu nedenle hangi ortamda olursa olsun bilinçli yapmasınız bile “casting direktörlük” yaşamın her anında devam eder benim için.

Siz bir cast direktörü olarak ne zaman bir oyuncunun gerçekten oyunculuk mesleğini yapabileceğine emin olabiliyorsunuz?

– Öncelikle sohbet anında oyunculuğa bakışını, ne kadar istediğini ve bu uğurda neler yapabileceğini, sabrını, eleştirilere ne kadar açık olduğunu, kendinle ne kadar barışık olduğunu, kendini ne kadar tanıdığını, hedeflerini, birbirimize olan güveni vb konuları tahlil ederim. Birde bir deneme çekimi ile var olan oyunculuk yeteneğini izlerim. Bunlar o kişinin kariyerinin nereye gideceğini baştan belirleyen kriterlerdir. Bunlar doğrultusunda bu mesleği yapı yapamayacağına karar veririm ve bunu kendisine de nedenleri ile söylerim.

Dizi ve sinema piyasasından biraz bahsedelim isterseniz. Sizce dizi ve sinema dünyası şu an ne durumda? 

– Bence çok keyifli değil. Özellikle özgün senaryolar zor bulunuyor ya da yapımcılar ve kanallar tarafından ticari kaygılarla hayata geçmiyor. İş yapan bir dizi moda olup benzer işler kanalları dolduruyor. Sonra bakıyorsunuz beş altı bölümde bir sürü dizi yayından kalkıyor. Bence kaliteli bir iş her zaman mecrasını bulur ve ticari kazancını da sağlar. Biraz daha cesur biraz daha uzun süreli ön çalışma ile hem kaliteli hem ticari olarak başarılı işler yapılabilir. Bunun örnekleri var ama fazla değil.

Sinema oyunculuğu dizi oyunculuğundan farklı kılan şeyler nelerdir?

– Sinema biraz daha özgür ve daha konsantre bir iş. Bir kerede 90-100 dakika içinde başı ve sonu belli olan bir hikâyeyi daha yoğun ve tempolu bir oyunculukla anlatıyorsunuz. Oyuncular yönetmenle birlikte hikayeyi anlatıyorlar ve iş bittikten sonra seyirci karşısına çıkıyor film. Dizide ise her hafta oyunculuğunuz gelen olumlu ya da olumsuz tepkilerden etkilenmeye açık. Daha gergin daha yorucu.

Yeni bir televizyon dizisi projesi için oyuncu seçimleri yaptığınızda nelere dikkat ediyorsunuz?

– Senaristin yazdığı karakter analizini okurken role uygun isimler gözümün önünde sıralanıyor zaten. En önemli kriter oyuncunun bu karaktere gerçekten hayat verip vermeyeceği. Buna uygun birden çok kişi seçenek olarak sıralanıyor. Daha sonra görüşmeler sonucu belirliyor. Bir puzzle yapmak gibi. Her parça önemli daha da önemlisi bu parçalar bir araya getirildiğinde kusursuz bir bütünü oluşturmaları. Yani kişilerin senaryoya göre ,birbirlerine uygun olmaları gerekir. Tek tek hepsi iyi olabilir ama bu bir araya getirildiğinde oluşan resmin mükemmel olmasını sağlamaz. Resmin tamamını düşünmek gerek.

Bugüne kadar cast direktörlüğünü yapmış olduğunuz ve sizi en çok gururlandıran proje hangisi?

– Hepsi çocuğum gibidir. Ama iki sinema filminin yeri ayrıdır bende. Birisi Yavuz Turgul’un Gönül Yarası, diğeri ise Bahadır Karataş’ın Usta filmi.

gnlzz

Bir proje için oyuncu seçiminde en son onay mercisi kimdir?

– Her projenin bir müşterisi vardır. Reklamda reklam veren, dizide kanal yönetimi son onay merciidir. Sinema ise daha bağımsızdır ve son onay mercii yönetmendir.

Sizin bir projeye çok uyduğuna inandığınız bir oyuncu için yapımcı veya yönetmen tarafından hiç hayır dendi mi?

Denmez mi? Şu an başrollerde izlediğimiz birkaç oyuncuyu ( henüz tanınmıyorlarken) kabul ettiremediğim yönetmenlerim olmuştur. Hatta o yönetmenlerime dönem dönem bu konuda takılır sohbetini yaparız.

Bir dizinin tutmasında cast direktörün payı ne kadar?

Bundan yukarda bahsetmiştim zaten ama bir yönetmenim şunu söylemişti onu ekleyeyim. “Bir filmde üç yönetmen vardır: 1- Direktör (Yönetmen) 2- Casting direktör 3- Art direktör (sanat yönetmeni)

Ve röportajın son sorusuna gelelim. Bu sezon Asiye Kocaman hangi işlerin cast direktörlüğünü yaptı veya yapacak?

Dizi olarak ‘Eski Hikaye’, ‘Bir Yusuf Masalı’, ‘En Uzun Yüzyıl’, ‘Gurbette Aşk’, ‘Altı Mantı’. Sinema olarak ’’Arkadaşlar Arasında’’. Ve reklamlar var tabi ki.

eskkgg

 

logtww

 

loading...

loading...


Yorumlar
tekirdag escort ankara escort escort samsun escort bursa mugla escort

Henüz hiç yorum yapılmamış.

kaçak iddaa siteleri film izle güvenilir casino siteleri bahis siteleri iddaa siteleri Sayfa da47 sorgu var. 5,508 saniyede yüklendi.
film izle